Kdybych měla v kuchyni zavést jedinou věc ...

Kdybych měla v kuchyni zavést jedinou věc ...

Téma měsíce – S dětmi v kuchyni – je pomalu za námi. Všechny články a ukázky (učící věž, tácky, tři potíže v kuchyni, krájení, prostírání, …) najdete mezi články o Montessori v praxi a také na facebooku Montessori praxe pod Poznámky. Podařilo se během této doby kuchyňský život nějak posunout? Jsou nové zkušenosti a otázky? Klidně pište, foťte, sdílejte.

A závěrečná rada je tato: Pokud byste v kuchyni měla zavést jedinou “monte” věc, pořiďte dětem JEJICH PROSTOR. Dokud jsou ve vaší kuchyni více méně “na návštěvě”, musí se doptávat a doprošovat o každou věc, jsou závislé. Může to být demotivující. Je to možná nepříjemné i pro vás! Autonomie fungující skrz jejich šuplík či skříňku je bezva. Začněte klidně úplně jednoduše. Vykliďte spodní šuplík, dejte do něj talíř, misku, lžíci, hrníček. Když budete spolu něco chystat, posílejte dítě, ať si samo vybere misku. Postupně přidejte prkýnko, kráječ. Podobně další nástroje, se kterými je dítě zvyklé pracovat. Rozšiřte šuplík!

Co přesně má v nabídce být? To záleží na vaší rodinné kultuře. Co spolu v kuchyni děláte, jaký záměr může dítě mít: Připravit si pití? Lupínky? Okurku? Experimentujte a řiďte se zkušeností. Jak dlouho bude mít dítě svoje potřeby a nástroje takto separátně? Opět, velmi to záleží na dítěti a rodině: jsou pětiletí chlapci, kteří zvládnou nezávisle upéct v mámině kuchyni celý dort. A jiné děti příprava potravy v zásadě nezajímá. Uvidíte!

Obecně je ale jistě prima děti spíš naučit v kuchyni bezpečně pracovat, než je odtamtud vykazovat. Pokud chce krájet, hledám, čím může. Pokud chce drtit ořechy, hledám louskáček, který dítě utáhne. Pokud chce smažit cibulku (a vidím-li, že je dítě soustředěné!), nechám ho vylézt na učící věž, dáme spolu lžíci kokosového oleje na pánev, pozorujeme, jak se taví, ovoníme, dítě přisype cibulku a míchá. Střídáme se, nebo mícháme souběžně. Pracujeme pomalu. Ruka, co nedrží vařečku potřebuje někam “ukotvit” – nejlépe na držadlo pánve.

Proč je dětem vhodné připravit separátní šuplík? Šuplík funguje na principu připraveného prostředí: nejsou v něm nebezpečné věci pro vaše konkrétní dítě a je v něm jen tolik, kolik je vaše dítě schopno aktuálně mentálně pojmout. Alternativně můžete s dítětem zkoumat, jak si přisunout učící věž k místu, kde jsou v kuchyni pomůcky běžně, určené pro dospělé členy domácnosti. Pro některé děti to bude funkční (máte v nástrojích a nádobí přehledný systém a vaše dítě je člověk řádu, respektující např. sdělení, že nože si samo brát nemá). Pro některé děti to ale funkční spíše nebude – vašich nástrojů je mnoho, jsou nebezpečné, případně se při lezení z věže rozbije zrovna váš památeční talíř po babičce. Což vás může frustrovat a odrazovat od pokusů o soužití s dětmi v kuchyni. Jak je to s přístupem k potravinám? Pokud ve vaší rodině v principu jíte “předpřipravené” věci (rohlíky, jogurty, …), je fajn to dětem umožnit – vyhradit jim kastlík v ledničce, ze kterého si volně lze brát svačinu, a místo, kde je pečivo a další svačinové potraviny. (V některých rodinách se většina jídel připravuje, tam je nad případnou volně dostupnou svačinkou se nutno zamyslet zvlášť, k tomu neporadím.) Častý dotaz: ale když bude mít volný přístup k jídlu, nebude chtít jíst oběd! Odpověď: Možné to je. Každé dítě je jiné. Pokud ve vaší rodinné kultuře je důležitá patřičná vyhládlost k obědu, svačinky prostě nezavádějte. Například ve Francii děti mezi hlavními jídly vůbec nejí.

Hlavní je, být v pohodě a bytí s dětmi si užívat. Přesná pravidla nikdy nejsou prvořadá. Mrkněte se na fotky konkrétních řešení – skřínka u Ireny a dokonale propracované montessori spíže na howwemontessori a aneverydaystory. Přejeme příjemnou inspiraci a dobrou chuť :-)

Skříňka poblíž jídelního stolu. Parkovací místa pro jednotlivé věci a popisky.
An everydaystory: svačiny Svačinky An everyday story: nástroje
How we montessori: dokonalost sama, celá spíž pro děti Jednoduchá snídaně, kterou Inka Müllerová nachystá večer do lednice pro tříleťáka, aby se ráno mohla věnovat miminku a on se sám s potěšením obsloužil.

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.